THE PATH
The Path foto-installation i Fordham udstillingssted,
Fordham Street, London E1 fandt sted i maj 2001.
The Path var en vigtig udstilling for mig,
fordi den handler om at finde sin egen vej frem i verden. Nogle
gange kan man løbe, til andre tider må man krybe,
og af og til må man gå ad besværlige ikke
trådte stier.
Det er ikke sikkert, man kan se målet
klart fra begyndelsen, men det skal nok komme inden for rækkevidde
før eller siden, hvis man tager forhindringerne én
efter én.
Fra Genese:
“At indtage eller vige en plads, det er hele spørgsmålet.
Der er dem, som indtager pladserne, der er dem, som viger pladsen.
De, som indtager pladserne, indtager altid og overalt pladserne,
og de, som viger pladsen, viger den altid. Der er optagne pladser,
der er ingen tom plads. Rummet er sammensat og derefter mættet
af optagne pladser, hvor de tagende myldrer uroligt, næsten
ubevægeligt. Uroen kommer af kampen om pladsen. Hele rummet
er intrige, det er en sky, det er et kaos, underlagt støjens
og kampens stabile krigstilstand… De, der indtager deres
pladser, er instabile og stabile. De skaber bevægelse
og hvile… De synes at handle, de tumler omkring. Men deres
vrimlens integrale er lig nul. De ligger ikke på den lade
side. De lader som om… De, som indtager pladserne, er
stabile i kraft af udveksling og substitution, ved afløsning,
vagtskifter… Den ene rykker ikke mere frem end den anden.
Og i kraft af substitutionen hersker kun drab og skin. De, som
viger pladsen, flytter sig og forsvinder. Disse sidstes hvidhed
er det rent processuelle. At vige vil sige at gå et skridt
til siden. De går til side. De, som viger og går
til side, begynder i deres cession, overdragelse, en pro-ces
(lat. cedo, går, viger). De, som tager pladserne, stabiliserer
dem og drukner dem i larmen. De, som viger pladsen, har allerede
gjort det første skridt i processen…
Æneas, søn af Venus, vær hilset. Afrodite
er kærlighedens gudinde, fordi hun forlod intrigen.”
|